dimarts, 31 de maig del 2011

LA GENERALITAT DIU NO AL TREN DE LA POBLA A LA SEU

OBRES PÚBLIQUES
Catalunya descarta dur a la Seu el tren de la PoblaEl govern català entén que ara “no és viable” invertir en la connexió ferroviària entre la Pobla i la Seu i que, a més, l’obra té una rendibilitat “discutible”


Un comboi aturat a l’estació de tren.Un estudi encarregat per la Diputació de Lleida conclou que fer arribar la línia ferroviària de la Pobla de Segur fins a la Seu d’Urgell és viable. I marca un traçat de 55 quilòmetres que tindria un cost econòmic de 265 milions d’euros.
Ho va fer públic a final de de gener el president de la Diputació, el polític d’Esquerra Republicana (ERC), Jaume Gilabert, defensor de les possibilitats que la nova modalitat de transport pot aportar al territori. Com també ho era el govern socialdemòcrata. Llavors Gilabert va explicar que traslladaria la documentació al govern de la Generalitat per sondejar-lo sobre la possibilitat de fer realitat el projecte. Però ara per ara el govern de Convergència i Unió (titular de la línia) ha deixat clar que no considera l’obra prioritària.
El director general de Transport i Mobilitat del govern català, Ricard Font, va recordar que la situació pressupostària impedeix embarcar-se en un projecte d’aquesta magnitud que, a més, no té provada la rendibilitat. “No forma part de les prioritats del govern de Catalunya afrontar una obra de més de 200 milions d’euros i que a més té una rendibilitat econòmica i social discutible”, va manifestar.
Font va assenyalar que no seria coherent impulsar l’ampliació de la línia ferroviària fins a la capital de l’Alt Urgell ara per ara quan, a més, “ens estem queixant que fa falta una inversió de 1.900 milions d’euros per a les rodalies”. “Plantejar-nos segons quines inversions no és viable en aquests moments. S’han de dimensionar bé les coses”, va afegir.

En estudi
Això sí, va manifestar que el projecte es pot situar “en l’àmbit de l’estudi”. Congelar-lo fins que les disponibilitats pressupostàries siguin unes altres. “Aquests són anys per estudiar, per treballar, per veure les oportunitats i, per tant, no és desgavellat poder fer projeccions, veure les possibilitats els traçats”, va comentar. En el cas concret d’aquest projecte l’estudi dibuixa un trajecte que salvaria l’orografia amb ponts i tres túnels. De fet, més de la meitat del pressupost calculat s’hauria de dedicar a aquests túnels, d’entre 10 i 15 quilòmetres. “No sabem d’aquí a vuit o deu anys quines seran les disponibilitats pressupostàries i tampoc sabem quines seran les possibilitats constructives i, per tant, potser els avenços tècnics ens permeten fer obres més econòmiques, entrar en determinades opcions”, va indicar Font, sobre les possibilitats futures de l’obra.
La Generalitat va recuperar la propietat de la línia entre Lleida i la Pobla de Segur l’any 2005 amb l’objectiu de rellançar-la, ja que estava en condicions molt deficients. La possibilitat d’ampliar-la fins a la Seu d’Urgell i després fins a Andorra ha estat un projecte del qual s’ha parlat els últims temps i el gabinet liderat per Jaume Bartumeu es va mostrar molt interessat ateses les possibilitats que obria per al país, per fer venir passatgers però també mercaderies. Però el mateix executiu ja reconeixia fa alguns mesos les dificultats per tirar-lo endavant com a conseqüència de les estretors econòmiques. I Ricard Font va insistir en aquest factor: “quan tinguem disponibilitats pressupostàries més importants podrem afrontar altres projectes més importants”. Ara per ara el que la direcció que encapçala es planteja és “aprofundir en altres tipus de transport públic, autobús, vies segregades per a aquests vehicles, taxis a la demanda, aquí és on hem de posar èmfasi, i per a tot el conjunt del país”.