dijous, 16 de juliol del 2009

El Parlament aprova la Llei d‘aeroports i heliports


Generalitat de Catalunya
Departament de PTOP
Gavinet de premsa
Ara han fet la Llei que regularà el projecte. No es tenia d'haver fet abans que el projecte?



El Ple del Parlament ha aprovat avui la Llei d’aeroports i heliports, que té com a objectiu regular les infraestructures de transport aeri i les competències en matèria aeroportuària del Govern, que exercirà principalment a través de l’ens Aeroports Públics de Catalunya.

La Llei d’aeroports que avui ha aprovat el Ple del Parlament de Catalunya és una nova eina amb que comptarà a partir d’ara el Govern per a l’exercici de les competències que en matèria aeroportuària li atorga l’Estatut d’Autonomia, als quals s’hi han de sumar els aeroports de Lleida-Alguaire – a punt de posar-se en funcionament –, el de la Seu d’Urgell i el futur aeroport empresarial-corporarti).
Així mateix, aquesta Llei vol donar resposta a les necessitats del sector de l’aviació comercial que en els darrers anys ha experimentat una gran transformació i creixement que han fet necessari un replantejament global del marc legal que fins ara regulava aquesta matèria.
D’aquesta manera, el projecte de Llei se suma i completa altres instruments que amb aquest objectiu ha impulsat recentment el Govern com el Pla d’aeroports, aeròdroms i heliports de Catalunya i la societat Aeroports Públics de Catalunya.
Així, es pretén assegurar la creació d’una xarxa d’infraestructures que doni resposta a les necessitats del territori, que garanteixi la seva connectivitat i que impulsi el seu creixement econòmic.
El Govern va aprovar el projecte de Llei d’aeroports i heliports de Catalunya el passat 20 de gener. El 18 de març iniciava el seu tràmit parlamentari per ser debatut i assolir el màxim consens en el si de la la comissió de Política Territorial del Parlament. Avui finalitza el recorregut parlamentari de la Llei amb la seva aprovació pel Ple.
Més competències pel Govern
La Llei d’aeroports i heliports que avui ha aprovat el Parlament estableix que el DPTOP serà l’encarregat d’establir la política aeroportuària desenvolupant les següents funcions:
§ Planificació estratègica de les infraestructures aeroportuàries
§ Desenvolupament i construcció de les infraestructures
§ Elaboració del règim jurídic o la normativa reguladora
§ Aprovació de la forma concreta de gestió de cadascuna de les infraestructures aeroportuàries
§ Atorgament d’autoritzacions i certificats
§ Definició i supervisió del règim tarifari per a la seva utilització
§ Tramitació i aprovació dels Plans Directors Urbanístics Aeroportuaris
§ Ordenació i garantia de la prestació dels serveis aeroportuaris
Altres competències que exercirà el Govern seran les de inspeccionar les infraestructures aeroportuàries quan ho consideri necessari i aplicar el règim sancionador quan s’escaigui.
Dues eines bàsiques per la planificació
La Llei també estableix que el Govern de la Generalitat és l’encarregat de desenvolupar la planificació estratègica, així com ordenar les infraestructures aeroportuàries de Catalunya. És en aquest sentit que el projecte contempla dues eines bàsiques.
Per una banda, el Pla d’aeroports, aeròdroms i heliports, que recull la xarxa bàsica de les infraestructures aeroportuàries necessàries per assolir un grau d’accessibilitat i connectivitat de tot el territori català.
D’altra banda, la Llei també recull la nova figura del Pla Director Urbanístic Aeroportuari, com l’eina que ordena i regula el desenvolupament i implantació d’infraestructures aeroportuàries i les activitats del seu entorn. El pla, integra les determinacions urbanístiques i aeroportuàries necessàries per a executar una actuació i delimita la zona de servei de l’aeroport, defineix les servituds aeronàutiques i les limitacions que afecten els terrenys que ocupa i els del seu entorn. En aquest sentit, a partir de l’aprovació d’aquesta Llei, el Govern impulsarà properament dos Plans directors urbanístics aeroportuaris. Un per planificar el desenvolupament del futur aeroport corporatiu/empresarial d’Igualada-Òdena i l’altra pel futur aeroport de la Seu d’Urgell.
Aeroports de Catalunya
Per tal d’exercir les competències en matèria aeroportuària el Govern va aprovar el 26 de setembre de 2007 la creació de la societat limitada Aeroports Públics de Catalunya.
Ara, amb la nova Llei aeroportuària es crearà l’ens públic Aeroports de Catalunya, que completarà les funcions que tenia fins ara la societat mercantil Aeroports Públics de Catalunya. Serà un ens de dret públic subjecte al dret privat que estarà adscrit al DPTOP, tindrà personalitat jurídica pròpia, autonomia administrativa, econòmica i financera i patrimoni propi.
Aeroports de Catalunya serà l’ens encarregat d’administrar les infraestructures de titularitat de la Generalitat que el Govern li adscrigui, i ho podrà fer de forma directa o indirecta. Així, les seves funcions seran:
 Dirigir, gestionar i administrar les infraestructures aeroportuàries que se li encarreguin
 Contractar les obres de construcció i conservació
 Estudiar i avaluar les necessitats d’infraestructures aeroportuàries i elaborar propostes de noves infraestructures i de modificació de les existents
 Coordinar tots els aeroports de la seva competència
 Fomentar el transport aeri i realitzar activitats de comercialització de les infraestructures, així com activitats formatives del sector
 Definir i percebre taxes, cànons i preus públics i privats dels actes i serveis aeroportuaris
El seu president serà nomenat pel Govern a proposta del conseller del DPTOP. Comptarà amb un consell d’Administració i un Consell social on seran representats tots els sectors interessats en l’àmbit aeroportuari català.
Societats gestores
La Llei estableix també la regulació de les diferents formes de gestió dels aeroports i aeròdroms competència de la Generalitat. En aquest sentit, correspon a Aeroports de Catalunya la gestió dels aeroports i aeròdroms de titularitat de la Generalitat que el Govern li encomani.
Aeroports de Catalunya podrà gestionar directament l’aeroport en qüestió o crear una societat que s’encarregui de la gestió d’un aeroport concret. Aquesta societat tindria una participació majoritària d’Aeroports de Catalunya i també podrà ser participada pels ens públics i locals amb vinculació a l’àmbit territorial d’implantació de la infraestructura. Les societats gestores, per la seva banda, podran explotar els aeròdroms directament o fer-ho de forma indirecta.
D’altra banda, els aeroports i aeròdroms de titularitat privada podran ser gestionats pels propietaris respectius amb subjecció a les condicions fixades per l’autorització del Govern i pel Pla director Urbanístic Aeroportuari.
El DPTOP serà l’encarregat d’atorgar un certificat d’aeroport al gestor de cadascuna de les infraestructures que el facultarà per a dur a terme operacions del transport aeri a l’aeroport de la seva competència.
Aquesta certificació comporta per part dels gestors les següents obligacions:
 Assegurar la continuïtat d’ús de la infraestructura en condicions de seguretat operacional
 Vigilar que tots els proveïdors compleixin amb les seves funcions
 Gestionar els serveis de l’aeroport
 Comptar amb els mitjans humans, materials i tècnics adequats per desenvolupar totes les tasques
Nou registre de les infraestructures
La Llei que avui s’ha aprovat també estableix que el DPTOP ha de disposar d’un registre de les infraestructures aeroportuàries de tot el territori català. En aquest registre hi haurà de figurar la informació tècnica i aeronàutica que es determini de cadascuna de les instal•lacions existents.
Aquest registre també haurà de contenir la informació relativa al seu titular, els canvis de titularitat que es produeixin, les coordenades geogràfiques, les característiques de les instal•lacions, el seu règim d’utilització i si s’escau, la clausura o tancament. Les inscripcions que figurin al registre s’hauran de comunicar a la Direcció General d’Aviació Civil perquè puguin ser publicades al Servei d’Informació Aeronàutica tant en àmbit estatal com internacional.
Drets i deures dels passatgers i usuaris
Per tal d’assegurar en les instal•lacions aeroportuàries del país un alt grau de qualitat i eficiència en el servei, el projecte també preveu els drets i deures de les persones usuàries d’aquestes infraestructures.
En aquest sentit, els usuaris tindran dret a utilitzar les infraestructures amb uns nivells de qualitat i a rebre informació sobre els vols i les incidència que puguin afectar el servei. Així mateix, podran formular reclamacions mitjançant fulls oficials i disposaran d’una Oficina d’Atenció a la Persona Passatgera que atendrà les seves queixes en cadascuna de les infraestructures aeroportuàries que pel seu volum d’operacions ho requereixi.
Per altra banda, les persones que facin ús de les instal•lacions aeroportuàries de la Generalitat hauran de mantenir un comportament respectuós amb els treballadors i les instal•lacions i complir amb les indicacions a l’hora de facturar i embarcar.
Per tal de fer complir aquests deures la projecte de Llei atorga al DPTOP la funció d’inspeccionar i aplicar el règim sancionador segons les infraccions siguin molt greus, greus i lleus.
15 de juliol de 2009